Welkom

Dit is een website voor inwoners van Heiloo en partners van ‘Appeltje Eitje - Gezond voorbeeld Heiloo’. U vindt hier informatie over Appeltje Eitje-activiteiten. Ook kunt u hier terecht voor het uitwisselen of lezen van ideeën, tips, wetenswaardigheden en ervaringen die te maken hebben met een gezonde leefstijl.

Nieuws

  • Na een stevige wandeling door de duinen van Egmond, bezochten de 21 deelnemers van deze Appeltje Eitje wandeling de Prins Hendrikstichting. Hier stond de koffie klaar en werd door de heer Brouwer tekst en uitleg gegeven over het ontstaan van de stichting. Ook de geschiedenis die de glas-in-loodramen uitbeelden werd in geuren en kleuren verteld. Weer een in- en ontspannende ochtend, waar de wandelaars hun kennis hebben kunnen uitbreiden. Voor meer foto's:http://www.buitenfit.com/aanbieding/appeltje-eitje

    Lees verder...
  • Buitenfit: "Een inspirerende Appeltje Eitje-wandeling!"

    Ria Jansen van Appeltje Eitje-partner Buitenfit: "Onder zeer zonnige omstandigheden begonnen vijftien deelnemers aan deze 10 kilometer lange wandeltocht. Langs jaagpaden en over bruggetjes, langs grazend wild en de Adelbertus Akker. Onderweg gingen we langs bij een tulpenkwekerij, waar een kopje koffie/thee voor ons klaar stond. Veel kennis is daar opgestoken over het tulpenbedrijf en na een rondleiding door de kwekerij, vervolgden we onze weg. Zin om een keer mee te wandelen? De volgende wandeltocht is zaterdag 26 maart 2016 en brengt ons naar de Witte Kerk! Zie voor meer informatie: "http://www.buitenfit.com/aanbieding/appeltje-eitje"."

    Lees verder...
  • Appeltje Eitje-partner Cees Warmer van Vitalenta biedt als ervaren stoprokencoach een gratis online webinar aan: "Ben of ken je iemand die wil stoppen met roken? Dan is dit de kans om vrijblijvend kennis te maken. De webinar geeft inzicht aan rokers en niet-rokers hoe je van stoppen met roken een succes kan maken. Ook als je meerdere stoppogingen hebt gedaan, telkens terugvalt of zelfs angst hebt om te gaan stoppen, dan bied ik de oplossing. Mijn werkwijze is ontwikkeld vanuit twaalf jaar ervaring en pakt alle problemen bij de wortel aan. Je leert dat alle smoezen om te buigen zijn, gewichtsproblemen te voorkomen zijn en te vertrouwen dat stoppen mogelijk is. Het webinar-programma is uniek omdat je vanuit huis inlogt op een omgeving. Elke fase in de stoppoging, zoals voorbereiding, tot actie komen en volhouden, wordt uitgebreid toegelicht. Ook voor niet-rokers is het interessant om te volgen, bijvoorbeeld als je iemand kent die twijfelt. Stoppen met roken is niet eenvoudig en verslaving is niet makkelijk te begrijpen. Elke roker weet dat het slecht is, maar de nare gewoonte houdt stand ondanks aandringen van arts of familie. Vaak is er strijd tussen partners of familieleden over het rookgedrag en het uitstellen van een stoppoging. Bij terugval is er ergernis en reageren niet-rokers vaak op een verkeerde manier. Wanneer roker en niet-roker beide leren hoe je om moet gaan met de verslaving, is er meer kans op succes!"

    Inschrijven voor de webinar kan via www.vitalenta.nl. Je ontvangt daarna de inlogcode voor het webinar naar keuze (25 of 29 februari 2016 om 20.00 uur).

    Lees verder...
  • Gezond leven is... zelf koken!

    Lotte Blesgraaf van Appeltje Eitje-partner Miss Bean: "Zelf koken met verse ingrediënten is moeilijk, niet snel en niet smakelijk genoeg. Tenminste… dat is wat de voedingsmiddelenindustrie ons graag wil laten geloven. Trap er niet in! Zelf koken is veel lekkerder en makkelijker dan je denkt! Om je over de streep te trekken, hier een makkelijk receptje ter vervanging van de woksaus in de supermarkt:

    • 200 ml bouillon (zelfgemaakt of van een goed blokje zonder smaakversterkers)
    • 2 eetlepels tamari of sojasaus
    • 2 eetlepels Miso pasta (verkrijgbaar bij reformwinkel of via internet = een goede investering!)
    • 2 theelepels sesamolie
    • 2 eetlepels maïzena
    • stukje gember van ongeveer 1 cm.

    Roer alles door elkaar en laat in een pannetje op laag vuur dikker worden, laat afkoelen en bewaar in de koelkast totdat je het wilt gebruiken (maximaal een week). Eet smakelijk!"

    Lees verder...
  • Lees verder...
  • Brasserie in ’t Groen: Kinderkookcafé

    Sanna Tervoort van Appeltje Eitje-partner Brasserie in ’t Groen: “Op woensdag 17 februari zwaaiden de leerlingen van groep 7 van (eveneens Appeltje Eitje-partner) basisschool De Zuidwester de scepter over onze keuken, bar en bediening. Hun gasten waren ruim veertig ouders én wethouder Elly Beens, die konden genieten van een perfect verzorgde en gezonde lunch!
    Chef-kok Huub Tervoort gaf de leerlingen letterlijk een kijkje in de keuken. Hij vindt het belangrijk dat kinderen zien wat er allemaal moet gebeuren voordat er een lekkere en gezonde lunch op tafel staat. Warenkennis, kookkunst, planning, samenwerken en organiseren zijn allemaal belangrijk bij het runnen van een restaurant. Huub: "Het is voor kinderen belangrijk dat zij - naast theorie - ook leren om in de praktijk verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen taken."
    Voorafgaand aan de lunch kregen de leerlingen een kookworkshop en les in bedienen en werken achter de bar. Zij hebben de tafels keurig opgedekt en kregen tips voor het opnemen van de bestelling en het afrekenen. Een bijzonder gemotiveerde keukenbrigade heeft heerlijke gezonde broodjes, soepen en salades bereid. Ook in de bediening en achter de bar lieten de leerlingen zien wat zij in korte tijd geleerd hadden.”

    Lees verder...
  • FoodSmart: Tips om je weerstand op peil te houden

    Jaime Binnewijzend van Appeltje Eitje-partner FoodSmart: “Nederlanders zijn massaal geveld door een griepvirus”, kopte het AD deze week. Heb jij nog geen griep en wil je dit graag zo houden, lees dan deze tien tips:

    1. Blijf zover mogelijk bij zieke mensen uit de buurt, beetje lastig als je kind of partner ziek is, maar in alle andere gevallen is dit het meest verstandige om griep te voorkomen;
    2. Eet zo min mogelijk suikerrijke producten. Suiker ondermijnt je weerstand en je wilt je weerstand juist op peil houden;
    3. Ga op tijd naar bed. Voldoende slaap is zeer belangrijk om je weerstand op peil te houden;
    4. Gebruik vitamine D3 druppels of capsules. Een klein tekort aan vitamine D maakt namelijk dat je meer vatbaar bent voor ziektes;
    5. Eet veel groente rijk aan vitamine C: spruitjes, broccoli, bloemkool, courgette, bleekselderij etcetera;
    6. Eet dagelijks ook een paar porties fruit (bij voorkeur fruit dat rijk aan vitamine C en tegelijkertijd weinig suiker bevat): blauwe bessen, citroen (sap met water), frambozen (diepvries), grapefruit, peer met schil, appel met schil, partjes sinaasappel. Vruchtensap raad ik af in verband met hoeveelheid suiker en weinig vezels;
    7. Vitamine A is belangrijk om het immuunsysteem optimaal te laten werken. Een tekort aan deze vitamine leidt al snel tot een grotere kans op het krijgen van infecties. Vitamine A is een in vet oplosbare vitamine en zit onder andere in vis, lever en boter. Betacaroteen, een voorloper van vitamine A (groente en fruit) zorgt ervoor dat je lichaam voldoende vitamine A opneemt. De ADH voor vitamine A is 3000 mcg per dag, het is belangrijk dit niet te overschrijden.
    8. Eet wekelijks gefermenteerde producten zoals zuurkool, yoghurt, kefir. Gefermenteerde voeding zorgt voor een goede darmbalans, een goede darmbalans is heel belangrijk voor je weerstand;
    9. Vitamine B2 en B6 zorgen ervoor dat inwendige infecties bestreden worden en het immuunsysteem krachtig werkt. Eet dagelijks een of meerdere porties: vlees, eieren, aardappelen, peulvruchten, groene bladgroenten en granen. Zink en selenium: twee mineralen die belangrijk zijn voor de goede werking van je immuunsysteem. Zink komt vooral voor in vlees, vis zoals haring, oesters, peulvruchten, rijst, pompoenpitten. Selenium is een spoorelement, je hebt er maar weinig van nodig maar het is wel een belangrijke stof voor je lichaam. Selenium functioneert als een antioxidant en beschermt ook nog eens de schildklier. Selenium komt voor in een hoop verschillende voedingsmiddelen zoals: vis, kip, knoflook, eieren, tomaten, champignons, zaden en noten.
    10. Beetje een inkopper: maar roken, het regelmatig drinken van alcohol, overgewicht en weinig sporten zijn gewoontes die allemaal niet bevorderlijk zijn voor je weerstand. Stop met roken, probeer dagelijks wat aan beweging te doen (liefst in de buitenlucht) en beperk je alcoholinname en snoepgedrag.

    Kortom lekker aan de spruiten, vis, granen en blauwe bessen en op tijd naar bed!”

    Lees verder...
  • Wanda Vasbinder van Appeltje Eitje-partner Stichting Welzijn Heiloo: “Vanaf 1 maart start er weer een nieuw seizoen fithockey. Om fithockey te spelen is geen hockeyervaring nodig. Het is een veilige sport voor ouderen die graag in beweging blijven. Fithockey wordt in de buitenlucht gespeeld op een kunstgrasveld en wordt gespeeld met een zachte bal en knots. Het staat voor veilig bewegen in teamverband, buiten sporten, sociale contacten en veel plezier maken met elkaar. Lopen zonder hulpmiddel is het enige criterium om mee te kunnen doen. Na de training is er tijd om in het clubhuis wat te drinken en bij te kletsen."

    Dinsdag van 14.00 tot 15.00 uur – periode 1 maart t/m 10 mei 2016.
    Locatie: Hockeyveld de Terriërs, Het Zevenhuizen 50 in Heiloo.

    Lees verder...
  • Martina van der Zwet van Appeltje Eitje-partner Sportvereniging De Foresters: “Wij zijn druk bezig met het uitbreiden van het aanbod gezondere snacks en drankjes in onze kantine. Natuurlijk blijven we die sportkantine waar je in een gezellige ambiance de gebruikelijke snacks en dranken kunt gebruiken. Maar daarnaast willen wij, als Appeltje Eitje-partner, bezoekers de mogelijkheid geven om een gezondere keuze te maken. Naast onze broodjes gezond, divers vers fruit, smoothies, water en light-dranken, is vorige week een caloriearm alternatief voor sportdrank geïntroduceerd. Onze leden mochten ‘voorproeven’… en aan de enthousiaste reacties was te merken dat het een aanwinst is!”

    Lees verder...
  • Vitalenta is 'Gezond voorbeeld Heiloo'

    Wethouder Elly Beens heeft op 4 februari 2016 een Appeltje Eitje-keurmerk uitgereikt aan Vitalenta. Om in aanmerking te komen voor de titel ‘Gezond voorbeeld Heiloo’ gaat Cees Warmer van Vitalenta op zoek naar honderd inwoners van Heiloo die willen stoppen met roken. Hij organiseert vanaf half februari tot begin maart gratis webinars voor inwoners van Heiloo die geïnteresseerd zijn in deelname aan de pilot van een nieuw online-programma ‘stoppen met roken’. In de webinars wordt uitleg gegeven over waarom de meeste pogingen om te stoppen met roken - ondanks goede motivatie - mislukken.

    De honderd inwoners die zich via Appeltje Eitje voor de pilot aanmelden worden gedurende twaalf maanden intensief begeleid; dit om de kans op terugval zo klein mogelijk te maken. Het programma is in het bijzonder geschikt voor mensen die al diverse stoppogingen gedaan hebben. Alle problemen worden bij de wortel aangepakt. Zo wordt deelnemers geleerd om smoezen om te buigen, gewichtsproblemen worden aangepakt met orthomoleculaire voedingsadviezen en de angst om te stoppen wordt omgezet in vertrouwen en motivatie. Zie voor meer informatie en aanmelden: www.vitalenta.nl of bel 06-44924765.

    Foto: Wethouder Elly Beens en Cees Warmer ondertekenen het Appeltje Eitje-convenant.

     

     

    Lees verder...